Splitske regate

Ova jedriličarska i pomorska tradicija duboko je ukorijenjena u svim Dalmatincima jer ta dugotrajna strast nije izblijedila ni u moderno doba. Štoviše, procvjetala je s rastućim nautičkim turizmom i sve širim izborom jedrilica.

  • 15.03.2019.
  • Hrvatska, Split, Jedrenje

 

Iako je zabilježeno da je prva službena regata održana na rijeci Temzi između nikoga drugoga doli kralja Charlesa II i vojvode od Yorka, Charles II je, naravno, osvojio tu utrku, malo poznata činjenica je da je najstarija off-shore regata održana puno prije, točnije 1593. godine na otoku Visu. Naime, ova je regata bila svojevrsna životna utrka, jer su obitelji iz malog sela Komiže isplovile u potrazi za ribom s 74 tradicionalna drvena čamca zvanim "falkuša" i zaplovili prema Palagruži, najudaljenijem otoku na Jadranu. Udaljenost je bila 42 nautičke milje, a pobjednici su imali privilegiju izabrati najbolja ribolovna područja i položaje na plažama Palagruže koja će koristiti cijele sezone, što je presudno za uspjeh njihovog putovanja i dobrobit njihove obitelji. To je definitivno bila prva hrvatska regata, Rota Palagruzona, koja se održavala do 1936. godine. Danas se održava svake godine u lipnju kao manja manifestacija u spomen na povijesnu važnost "falkuše" za komiške ribare. Na taj dan, jedriličari i par sretnih turista isplovljavaju prema Palagruži i fešti koja ih očekuje na odredištu.

Ova jedriličarska i pomorska tradicija duboko je ukorijenjena u svim Dalmatincima jer ta dugotrajna strast nije izblijedila ni u moderno doba. Štoviše, procvjetala je s rastućim nautičkim turizmom i sve širim izborom jedrilica. Danas je Hrvatska domaćin više od 30 regata u kalendarskoj godini. Spomenuti svaku od njih bilo bi predugo, pa smo odlučili napisati par riječi o slavnim regatama u splitskom akvatoriju.

MRDUJA

"Baka" među hrvatskim regatama je poznata Mrduja. Ova jedriličarska manifestacija ima najdužu tradiciju u Hrvatskoj. Prva Mrduja održana je krajem 1927. godine kada su je pokrenuli zaljubljenici u jedrenje iz JK Labuda, osnovanog tri godine prije toga. Do današnjeg dana Mrduja je izrasla u drugu najveću regatu na Jadranu, održavajući se čak i tijekom Domovinskog rata dok su ratni brodovi lutali kanalima između otoka. Ova starica dobila je ime po maloj stijeni bačenoj ispred "splitskih vrata", morskog prolaza između otoka Brača i Šolte. Zanimljivo je da se svake godine stanovnici Brača i Šolte okupljaju oko Mrduje u svojim čamcima, privezuju užad na svakom kraju i pokušavaju povući Mrduju prema svom otoku, tvrdeći da je upravo njihov. :) Ovaj događaj se zove "Potezanje Mrduje". :) 11 milja do i od Mrduje postali su trkaća staza na kojoj su mornari iz cijelog svijeta, već 88 godina, rezali valove pokušavajući doći do Mrduje i što brže se okrenuti prema Splitu. Rekord Mrduje dugo je držao drveni jedrenjak "Podgorka". Čak 33 godine prkosio je suvremenim i lakšim jedrilicama dok 2008. godine rekord nije konačno oboren.

Održavana krajem rujna ili početkom listopada, Mrduja je obavezna za svakoga tko imat i najmanju želju za jedrenjem…a tko nema? Samo dođite po brod u SunLife charter, okupite svoje prijatelje i ne zaboravite najvažnije ... hranu, vino i osmijeh! :)

VIŠKA REGATA

Viška regata prati "veliku sestru" Mrduju sa 75-godišnjom tradicijom. Nadaleko poznata kao najjača jadranska regata, popularno zvana "Viška" počinje nakon čarter sezone sredinom listopada, u najbolje vrijeme za održavanje takvog događaja nakon što se sezonski kaos ispuše a povoljni vjetrovi počnu puhati. Brojem sudionika manja od Mrduje, s oko 150 čamaca, Viška je kvaliteti ipak prednjači smatrajući se duljom "hardcore" verzijom Mrduje. Timovi isplovljavaju iz Splita te putovanje do Visa dugo 33 nautičke milje pređu za jedan dan. Ono što uzbuđuje neke natjecatelje više od samog jedrenja je vikend koji se provodi na otoku dok se opuštaju nakon duge charter sezone i napornog cjelodnevnog jedrenja. Topli obrok, vino i odzvanjanje dalmatinske pjesama među starim kamenim kućama je sve što im je potrebno nakon napornog dana. Neki entuzijasti čak sudjeluju u lučkoj regati, natjecanju unutar luke Vis gdje se manji broj brodova utrkuje oko bova. Realnost u obliku 33 milje koje ih čekaju pri povratku u Split teška je na prvu, ali ju je lakše prebroditi s punim trbuhom i napunjenim baterijama nakon nevjerojatnog provoda na Visu.

Sve u svemu, Viška nije toliko popularna među rekreativcima jer može biti opasna zbog vjetrova koji počinju puhati u listopadu. Još jedna otegotna okolnost rekreativnom karakteru ove regate je i sama popularnost regate. Kako popularnost raste postaje mač s dvije oštrice. Sve više brodova znači sve manje i manje mjesta za vezove unutar viške luke, što dovodi do toga da brodovi startaju motore kako bi uhvatili vez u luci. Nije baš u sportskom duhu, ali u nuždi... :) U takvim okolnostima preporučili bismo odlazak u Komižu, a zatim i vožnju kopnom do Visa. Put nije dalek, a sigurno je ugodnije nego se laktariti za mjesto u Visu.

Iskusite najstarije regate u Hrvatskoj uz SunLife!

Dario Jerković